Sunday, August 30, 2009

RAMADHAN PERTAMA SI ALONG

Hari ni umi nak cerita pengalaman umi melatih si along(bukan nama sebenar, hi hi hi. nanti dia marah) berpuasa...

Along adalah insan pertama yang umi latih berpuasa. Masa umi latih dia berpuasa umur dia 6 tahun. Ketika itu di rumah umi ada anak-anak kecil berusia 5 tahun, 4 tahun, 2 tahun dan setahun. Ertinya rumah kami meriah dengan kanak-kanak yang belum kenal erti ramadhan. Masa tu umi tinggal di sebuah rumah yang ada hanya satu bilik tidur, satu ruang tamu dan sebuah dapur. Ala-ala rumah PPRT yang kerajaan barisan bagi pada fakir miskin itu. Lantai dapurnya pun tidak disimin sempurna. Walaupun rumah itu tidak sesempurna mana (kalau hujan lebat, air akan masuk melalui lubang di dapur) Memang kelakar rumah tu.... tapi kami sekeluarga bahagia disitu. Ketika itu umi belum lagi berkhidmat dengan kerajaan.

So berbalik kepada kisah si along yang berpuasa. Umi ada 3 anak lelaki dan 5 anak perempuan. Sesungguhnya melatih anak lelaki berpuasa adalah amatlah sukar sekali.

"umi sekarang ni pukul berapa?" tanya si Along.
masa tu baru pukul 9.00 pagi.
"berapa jam lagi boleh berbuka" tanya si Along lagi.
"lama lagi" jawab umi

"umi , lama lagi ke nak berbuka ni?" tanya si Along lagi.
"tak lama lagi, sabar lah" balas umi meredakan keresahan Along.
masa tu baru pukul 12 tengahari.

"umi, dah boleh berbuka sekarang ke?" tanya si Along lagi
"belum , tu azan zohor, sabarlah, dah tak lama lagi" sahut umi menyabarkan si Along yang dah terbaring sedari tadi.

"umi , Along nak berbuka, dah tak tahan ni" laong si Along sudah tidak dapat menahan kesabarannya lagi.
"sabarlah, dah tinggal 3 jam sahaja lagi" pujuk umi .

"umi, Along nak berbuka , tak tahan ni" laong si Along, ketika umi sibuk memasak di dapur.
"sabarlah Along, dah tinggal berapa minit je lagi" pujuk umi ketika jam ketika itu menunjukkan pukul 6.30 pm

"umi tak tahan ni" suara siAlong sudah semakin lemah. Dia terbaring di lantai diruang tamu sedari tadi.

"hah...kalau nak sangat berbuka...makanlah...dah buka lah puasa tu" jerkah umi dah tak sabar dengan kerenah si Along...ketika itu sudah pukul 7.00 pm. Namun tak pula si Along membatalkan puasanya.

Bila azan maghrib berbunyi, si Along sudah tertidur...

Puas umi mengejutkannya, dia seperti telah pengsan.

Hampir 30 minit masa berbuka berlalu, barulah si Along turun berbuka. Along minum air panas yang umi sediakan, bakinya dituang terus di lantai di bawah meja. Kemudian dia minta air sejuk pula . Itulah sahaja yang diambilnya untuk berbuka kerana selepas minum 2 gelas air , Along sudah tidak lalu untuk makan apa-apa pun. Maka, berakhirlah puasa Ramadhan pertama dalam hidup Along.

Perasaaan umi ketika melatih Along berpuasa bercampur-campur. Marah ada, kesian pun ada macam-macam. Buat Along, moga ramadhan menjadikan dia insan yang lebih matang, lebih bertanggungjawab kerana tahun-tahun yang dilaluinya sepanjang kehidupan sepatutnya telah menjadikan Along insan yang lebih tunduk kepada Dia Yang Menciptakan Along... kerana sapa lah kita tanpa keImanannya kepada Dia.

3 comments:

crystal flower said...

wah! terharunyeeee!! saya pun ALONG jugak. hik hik :D

4Ddict|.46 said...

ala......ada sekali mmg betul2 pengsan masa buka makan burger..huhu...buka kat serkam...

kimarejha said...

umi xciter plak apew ktowg slalu buka ngn sahur dulu....