Thursday, August 13, 2009

POK TEH DALAM KENANGAN

Semalam aku mencium dahi Pok Teh buat kali pertama dan terakhir dalam sejarah hidup ku. Dahi Pok Teh yang kaku itu ku kucup dengan penuh hormat dan takzim. Pok Teh satu-satunya bapa saudara ku yang unik.

Kami jarang dapat berbual-bual seperti rakan karib tapi dia tetap dekat dengan kami. Pok Teh yang selalu hadir dalam diam dalam kalangan kami. Pok Teh yang sesekali bersuara mengusik kami. Kehadirannya dalam kehidupan kami seumpama kehadiran tuan Hj Omar Abdul di IPPM. Walaupun dia jarang bersuara tetapi kehadiran nya dirasai.

Satu-satunya bapa saudaraku yang peka dengan perkembangan pelajaran ku sedari aku kecil lagi. Satu-satunya bapa saudara yang memberikan aku hadiah kerana kejayaan aku dalam pelajaran. Sewaktu mengurus jenazah Pokteh aku lihat semua adik beradik pokteh ada disitu. Keunikan yang tersendiri kerana pok teh ada ramai adik beradik tiri (arwah aki ku dulu beristeri dua dan mereka tinggal serumah... bahkan nenek tua pernah menyusukan anak nenek muda). Aku dan kaklong rapat dengan anak-anak aki kerana kami tinggal dengan mereka sewaktu kami bersekolah rendah.

Aku terkilan kerana tidak berjaya menyelesaikan masalah pokteh di akhir-akhir hayatnya walaupun kami telah berusaha. Aku yakin Pok Teh tidak gembira dengan masalah itu... Aku juga yakin Pok Teh bersedih di akhir hayatnya.

Walau apa pun ayat terakhir yang pokteh bicarakan pada ku sewaktu dia menaiki kereta Nissan Sylphy kemajlis nikah saudara kami masih ku ingat hingga kini.

Kata Pok Teh "Ton, Fatah dapat A1 dalam Biologi" Fatah anak Pok Teh yang kelima yang dulunya pernah ku ajar semasa di SMK Seri Mahkota.

"Fatah kata dia suka kau ajar dia biologi" jelas Pok teh lagi.

Dalam hatiku berbunga-bunga. Ayat daripada Pok teh yang jarang-jarang keluar darinya itu sangat ku hargai. Sebagai seorang guru, ayat Pok teh itu menambahkan semangat buat aku meneruskan profesion ku kini yang melatih bakal guru. Penilaian secara tidak rasmi daripada sepupu dan disampaikan oleh bapa saudaraku sendiri mengenai pengajaran ku sewaktu di sekolah dahulu itu merupakan satu penghargaan tidak ternilai buat aku. Terasa seperti Pok Teh memberikan pengiktirafan profesion anak saudara nya ini yang kini telah 23 tahun menjadi seorang pendidik.

Semoga roh Pok Teh di terima dan di masukkan dalam golongan mereka-mereka yang beriman.

No comments: