Monday, August 17, 2009

HARI INI ADALAH HARI AKU DI KENANG...

I have been teaching for twenty three years. Ever since graduated from University of Guelph, Toronto Canada. Most of that years were spent at religious school either private or under government. Sehinggalah umi mengambil diploma pendidikan di MPPM (sekarang ni IPPM) barulah umi bertaraf guru tetap kementerian itupun umi masih memilih untuk dipinjamkan mengajar di sekolah JAIM. Selama itu jugalah gaji umi dibayar oleh SMK Seri Mahkota namun umi berkhidmat di SMA JAIM di Serkam.

Bermula daripada zaman mengajar di pondok lagi kami di latih bahawa tugas kami adalah semata-mata kerana beribadah kepada Allah swt. Bukan untuk mendapat ganjaran material jauh lagi untuk memperoleh anugerah.

Apabila umi mengajar di SMA JAIM orientasi bekerja ala-mujahidin itu umi teruskan juga. Kali ini sasaran umi adalah ke arah pembangunan sekolah tersebut kerana sekolah-sekolah agama rakyat baik persendirian mahupun di bawah kerajaan negeri amat terabai daripada segi pembangunan. Driving force nya adalah wajah anak-anak murid yang bersih sesuci kain putih yang tidak dicemari lagi dan di wajah itu juga adalah gambaran ulama' wal umara' yang bakal menentukan generasi akan datang. So selama berada di sekolah tersebut umi tidak pernah menerima sebarang anugerah walaupun penilaian prestasi umi tidak pernah turun daripada 90 dan pernah mencecah 96% dianugerahkan oleh Pengetua ketika itu kerana pada masa itu umi telah menjawat jawatan GPK HEM di sekolah tersebut.

Dalam tempoh berkenaan juga umi tidak pernah mengharap untuk menerima anugerah kecemerlangan kerana pada dasarnya penilaian prestasi umi ditentukan oleh SMK Seri Mahkota di mana hanya nama umi sahaja berada di situ tetapi umi sebenarnya berkhidmat di SMA JAIM.

So anugerah pertama yang umi peroleh adalah hadiah latihan untuk menyambung pengajian secara sepenuh masa di UM di peringkat sarjana. Ketika itu juga umi berkesempatan untuk berada di sisi bonda yang dikasihi suatu masa yang benar-benar anugerah buat umi kerana umi satu-satunya anak bonda yang tinggal bersama-sama beliau sehinggalah ke akhir hayatnya.

Sewaktu mengajar di SMK Seri Mahkota setamatnya umi daripada cuti belajar umi berpuas hati dengan anugerah yang dikurniakan oleh pelajar-pelajar yang telah bersama-sama umi selama 2 tahun kerana pencapaian mereka yang baik dalam SPM.

Selain daripada itu, umi tidak pernah menerima sebarang anugerah kerana perkhidmatan yang umi berikan. Sehinggalah hari ini selepas genap 2 tahun umi berada di IPPM ini sebagai pendidik guru umi menerima anugerah yang walaupun kecil namun sangat berkesan di hati umi. Cukup lah dengan nama anugerah itu... anugerah kualiti berpotensi dan berbakat... Selepas 23 tahun bergelumang dengan kerjaya ini ... pada hari ini umi di iktiraf sebagai guru yang berpotensi dan berbakat dalam anugerah sempena Hari Kualiti IPPM....

Ia buat ummi berfikir... well I have the talent and the potential to be a good lecturer....

(mungkin kalau rakan sekursus umi sewaktu di Toronto dulu yang kami panggil Pat membaca blog ummi ini pasti tersenyum , sebab beliau baru sahaja menerima anugerah sempena sambutan keputeraan Raja Pahang dan mendapat gelaran Datuk pada 5 Ogos tempohari... )

So Datuk Dr Marzalina Mansor...tahniah kerana beroleh gelaran tersebut... tahniah kerana kepakaran dalam bidang sains. Walaupun kami yang lain-lain tersangkut kat bidang pendidikan at least ada kawan di Mack International Academy yang terus forward dalam bidang Sains.

No comments: