Sunday, August 16, 2009

Bulan untuk mengenang....

Hari ini umi dikejutkan dengan berita pemergian Pak Ipin saudara sekampung dengan ummi. Bila mendengar berita pemergian Pak Ipin umi teringat kenangan mengenai Pak Ipin yang umi simpan dalam kotak memori ummi.

Bagi ummi Pak Ipin sangat sinonim dengan bulan Ramadhan. Suara Pak Ipin sering berkumandang di speaker masjid melaungkan azan setiap kali masuk waktu solat. Suara Pak Ipin yang merdu melaungkan azan itu juga pernah berkumandang di musabaqah al quran peringkat kebangsaan. Lebih menarik lagi dalam bulan ramadhan seisi kampung akan dikejutkan oleh suara Pak Ipin mengingatkan kami waktu untuk bersahur. Di kampung kami lebih kurang 45 minit sebelum masuk waktu subuh, Pak Ipin akan menggunakan speaker masjid untuk memaklumkan masa yang ada untuk kami bersahur.

"muslimin dan muslimat sekalian, bersahurlah anda kerana waktu imsak tinggal 10 minit lagi" laung Pak Ipin melalui speaker.

Bagi mereka yang kesiangan sudah pasti kelam kabut mencapai apa sahaja untuk di makan sewaktu sahur.

"muslimin dan muslimat sekalian, waktu imsak telah sampai" laung Pak Ipin yang bermakna telah tamat tempoh untuk bersahur, cuma ada yang kata boleh lagi bersahur dalam masa kecederaan sehingga sampai azan subuh.

malanglah bagi mereka yang hanya bangun apabila Pak Ipin telah melaungkan azan suboh kerana tiada rezki untuk bersahur.

Begitulah kenangan Pak Ipin yang umi tak akan lupakan. Kata orang harimau mati meninggalkan belang, manusia mati meninggalkan nama. Bagi Pak Ipin sepanjang hayatnya mengingatkan kami untuk beribadah. Begitu besar bakti Pak Ipin dalam hidupnya. Semoga rohnya dimasukkan bersama-sama mereka yang beriman dan para solihin.

Bagi umi, pemergian Pak Ipin, jiran sekampung, sahabat bonda yang dikasihi, bermakna bertambahlah mereka yang sebaya dengan ayah dan bonda umi yang telah meninggalkan kami menuju hidup yang lebih kekal abadi di alam barzakh, bermakna kami anak-anak mereka juga tak jauh daripada mengikut jejak langkah mereka yang terdahulu hidup daripada kami. Sesungguhnya mati itu benar, dan dosa pahala itu benar, dan balasannya juga adalah benar, tidak dapat kita dustai.

Semoga Allah menerima roh-roh mereka yang pernah berjasa dalam hidup umi dan semoga umi dapat mencontohi amal ibadah yang telah mereka lakukan sepanjang hidup mereka dan semoga umi dapat melaksanakan yang lebih baik daripada itu....

1 comment:

Zakiah said...

innalillah.... tak dapat dah dengar kemerduan suara Pak Ipin dihening subuh...