Thursday, August 27, 2009

PUDU RAYA...

Berjalan kaki bagi seorang insan setua umi ni satu penyiksaan...
so bila my son kata...kita naik LRT...umi cadangkan dia naik teksi.. tapi he insist on naik LRT jugak..
kata dia teksi mahal...
Bagi umi si tua ni... mahal tak apa...asal umi tak payah bersusah payah...jalan kaki...salin transportation and etc...
Tapi my son kata...dekat aje jalan kaki...
So akhirnya umi akur...maka berjalanlah umi...
tapi anak lelaki umi yang baik itu memudahkan urusan umi sebab dia yang mengangkat beg pakaian umi yang besar dan berat itu..
maka berjalanlah umi...mendaki tangga jejantas untuk ke LRT jalan sultan Ismail.
semput jugaklah umi mendaki tangganya...
umi memang tak percaya dengan orang-orang muda ni...
kalau dia kata dekat... tak semestinya dekat bagi situa seperti umi ni...
tapi dapat lah umi merasa bagaimana umi mengikut sahaja anak lelaki umi dengan rela hati...
kalau masa kecik dulu...dia mengekor umi...
tapi bila dia dah dewasa..umi pulak mengekor dia...
umi memang tak tahu jalan-jalan di KL ni..
kalau umi ditinggalkan ditengah-tengah KL sorang diri.. memang umi tak tahu mana nak pergi...
nasib baik sekarang ni ada teknologi Hp....itulah sahaja talian hayat umi...
sebab tu...sekarang ni.. tak bawa duit tak ada masalah sangat...tapi jangan tak bawak hp..
akhirnya sampailah umi ke pudu raya..
now baru umi tahu mengapa dia kata senang ke pudu dengan menaiki LRT..
sebab memang mudah pun...cuma kena jalan sikit aje...
tapi...
keadaan di Pudu raya..memang menyesakkan kepala jemala umi ni...
tak tahulah apa yang berlaku...orangnya tak lah sesak sangat..
tetapi...
orang-orang yang ada di situ...
macam tak boleh dipercayai sangat..menakutkan...macam gangster..ngeri rasanya...
umi duduk di bangku menunggu tak bergerak kemana-mana...
sepanjang umi berjalan menuju ke kaunter tiket.. dikiri kanan jalan.. mak oi..meriah sungguh jualan makanan..
dalam fikiran umi..takkanlah orang nak berpuasa beli juadah berbuka seawal 1 tengahari...
banyak pulak tu makanannya...
kalau nak kata untuk orang bukan Islam...banyak manalah bangsa asing disitu...yang ramainya Melayu sahaja...
akhirnya umi menaiki bas ke Melaka..
dari tingkap bas umi menonton seorang lelaki melayu dengan gelojohnya menghabiskan sisa-sisa rokoknya yang masih berbaki...agaknya untuk menghormati arahan tidak boleh merokok di dalam bas...
kemudian..
umi baru teringat..
apahal pulak mamat tu merokok di tengahari ni..sedangkan hari ini bulan ramadhan..
kalau perempuan mungkin uzur..
tapi dia ni jantan melayu jati...orang asli kot??

Pukul 4.30 umi sampai di Malacca central...MBR 59 telah sedia menunggu dengan setia..
alhamdulillah berakhir satu perjalanan menaiki kenderaan awam bagi umi..
kosnya RM 12 sahaja... campur RM 1.20 tiket LRT.

Berbanding kos menaiki kenderaan sendiri RM 16.50 untuk tol sahaja tidak termasuk kos minyak dan kos tenaga...

So abu zar...memang berbaloi naik LRT dan kemudian ambil bas balik kampung...

3 comments:

:missy najlaa: said...

Cikgu,manusia skrg mmg ramai yg x tahu menghormati bulan Ramadhan.x puasa dahla satu hal.xde perasaan malu pula tu.tak tahu la apa nak jadi dgn manusia skrg..

p/s: Cikgu,nnt kalau dtg KL lg,sgghla Kajang (rumah sy).boleh makan sate..hehe

yginsaf4 said...

baiknyerr anak ummi itteww..

cadbury_nomye said...

naper cikgu xmarah dia??ish3..merokok time pose...agaknye dia sket perot kot cikgu...hehehhe...