Tuesday, August 25, 2009

ATTENTION TO MY PISMP PL GROUP!!!!!

Salam kembali kepada anak-anak PISMP PL ,
(especially to zuliana, nomi, netty, amp dan baizura )

Saya dah baca respon u all tu dan saya dapati maklumat yang saya postkan itu telah kurang difahami oleh u all semua.

Saya harap maklumat yang saya paparkan ini dapat mengurangkan ketidakfahaman anda mengenai tugasan ini.

Pertamanya:
esei yang saya anggap baik adalah esei yang mempunyai pendahuluan dan penutup.

Pendahuluan haruslah dapat memberikan gambaran awal mengenai esei yang anda ingin tuliskan. Sebagai contohnya untuk tugasan anda itu, pendahuluan boleh lah serba sedikit menyebut mengenai alam belajar atau konsep pengajaran atau yang sewaktu dengan nya yang telah anda peroleh maklumat mengenainya. Pastikan pendahuluan itu menjurus kepada isi kandungan esei anda iaitu implikasi teori-teori pembelajaran. Pendahuluan sepatutnya ringkas, padat, berfokus dan dapat menarik perhatian pembaca untuk membaca esei anda seterusnya.

Manakala penutup pula harus dapat memberikan rumusan kepada isi esei anda secara keseluruhannya. Penutup yang baik juga harus mempunyai refleksi anda terhadap tajuk yang telah anda perbincangkan secara panjang lebar sebelumnya. dalam artikata lain penutup yang baik dapat merumuskan kesemua yang telah anda perbincangkan.

untuk memudahkan 'flow' of your esei atau untuk memudahkan pembaca mengikuti esei anda , saya mencadangkan anda menggunakan subheading yang sesuai misalnya:

  • pendahuluan
  • Konsep asas teori pembelajaran
  • Implikasi teori terhadap pengajaran dan pembelajaran
  • Penutup
Di atas itu hanyalah cadangan sahaja. Anda boleh menggunakan subheading yang anda rasa lebih sesuai untuk membantu pembaca mengikuti esei anda itu.

Berkaitan dengan isi kandungan esei.

anda mesti menghuraikan serba sedikit mengenai 5 teori yang telah kita bentangkan dalam kelas tempohari. Huraian konsep itu perlu dibuat secara umum sahaja . contohnya walaupun kita ada pelbagai pandangan ahli teori behavioris tetapi anda hanya berikan pandangan mereka secara global tak perlu nak dinyatakan prinsip daripada setiap ahli teori behavioris yang berlainan. Begitu jugalah dengan teori-teori yang lain.

untuk implikasi teori
anda boleh huraikan implikasi teori dalam menghasilkan bilik darjah yang kondusif berdasarkan masalah yang dinyatakan dalam tugasan tersebut.

untuk itu anda boleh merujuk kepada faktor-faktor yang perlu diambil kira untuk menghasilkan bilik darjah yang kondusif iaitu faktor fizikal, faktor psikososial dan faktor pengajaran dan pembelajaran.

anda boleh gunakan faktor ini sebagai subheading dalam esei anda ini di bawah implikasi teori. huraikan bagaimana teori-teori tersebut diaplikasikan untuk menghasilkan fizikal bilik darjah yang kondusif, psikososial yang sesuai untuk bilik darjah yang kondusif dan juga pengajaran dan pembelajaran yang berkesan.

Tujuan utama tugasan ini adalah untuk memastikan anda menguasai konsep asas yang dibawa oleh setiap teori dan untuk memastikan anda memahami implikasi teori tersebut dalam pengajaran dan pembelajaran kerana itulah tujuan utama teori pembelajaran itu kita dipelajari. Dan kemahiran inilah yang saya ingin anda tunjukkan melalui penulisan esei anda itu.

Penulisan esei yang baik ditulis dengan menggunakan gaya bahasa yang mudah , lancar dan menarik untuk di baca. Berbeza dengan karangan peringkat SPM, esei pada tahap ijazah memerlukan anda menulis secara akademik , merujuk kepada bahan rujukan jika perlu dan dinyatakan sumbernya jika ada berdasarkan APA style.

Sebagai panduan di bawah ini adalah anggaran bagi setiap subheading.

Pendahuluan (setengah mukasurat)
konsep asas teori (satu setengah muka surat)
Implikasi (5 ke 6 mukasurat)
Penutup (setengah mukasurat)

Saya harap penerangan tambahan ini dapat membantu anda menyelesaikan tugasan KKP anda itu. Jika terdapat pertentangan dengan taklimat yang diberikan oleh En Anuar ambillah panduan saya ini sebagai arahan yang terkini. (harap anda tidak keliru lagi)

selamat menyiapkan tugasan ini dan tak lupa selamat menjalani ibadah puasa di bulan ramadhan yang mulia ini.

Ummi,

Hotel Grand Continental,
6.00 pm
25 Ogos, 2009

2 comments:

zuliana said...

ooo... ok cikgu. sy da faham. tQ2 (=
salam ramadhan juge di sana.. hehe

cadbury_nomye said...

owh...baru la eden faham...poning palo den ni ha....jap2...1 more thing..kita leh asingkan teori kan..i meant...mula2 kita buat behavior..pastu kognitif dan sebagainya..leh x??