Friday, July 31, 2009

TINGKATAN 5FIKIR SMK SERI MAHKOTA

Petang semalam sebaik umi memasuki ruangan minimarket station minyak mobil di Semabok untuk membeli minuman umi mendengar suara memanggil "cikgu". Sebagai seorang guru (walaupun kini dah bergelar pensyarah) umi memang sensitif dengan panggilan itu di pasar, di jalanraya atau di mana sahaja. Tetapi umi tak nampak pun sesapa di sekeliling umi yang umi kenali sebagai murid di dalam kedai itu. So umi meneruskan pencarian minuman untuk umi minum dalam van , hari itu umi di ambil oleh along ammar yang sedang bercuti kuarantin. Kata ammar WIRA buat hal lagi, kali ini stering nya tak boleh berpusing. Bila RBB pulang petang nya dan memeriksa kereta itu , rupanya tali stering nya putus. Alhamdulillah, tidak ada impak buruk yang berlaku akibat insiden tersebut.

Bila umi ke kaunter untuk membayar harga sekotak air soya dan sebotol air apple berkarbonat (tanpa memandang pada gadis di kaunter itu) panggilan 'cikgu' itu kedengaran lagi rupa-rupanya gadis di kaunter itu yang memanggil umi. Umi mengangkat muka memandang wajah gadis itu kerana cuba melihat wajah yang memanggil umi dengan panggilan cikgu. Keadaan seperti itu adalah keadaan biasa bagi umi sebab kalau umi berpergian ke kedai, pasar atau di mana-mana kerap juga umi dipanggil cikgu kerana agaknya di wajah umi ini sudah ada tanda-tanda cikgu...

"cikgu, tak kenal saya ye" kata gadis itu.
"siapalah anak murid saya yang masih ingat saya ni" balas umi merendahkan diri sambil cuba mencari dalam kotak memori umi wajah gadis itu dan namanya.
"saya eka lah cikgu" bersungguh-sungguh mengenalkan dirinya.
"oh, kamu tingkatan 5 f dulukan" gembira umi kerana akhirnya dapat menjumpai file mengandungi maklumat diri gadis ini dalam kotak memori lama umi.
"haah cikgu, tulah dulu malas belajar, sekarang ni baru menyesal cikgu" tambah gadis itu tanpa ditanya.
"kamu ingat saya lagi ek" sambung umi dengan bangga diri.
"memang le , cikgu lah guru saya yang paling best" gadis itu yang namanya Siti Zulaikah murid umi ditingkatan 5Fikir SMK Seri Mahkota tahun 2006 menekankan kenyataan yang ada dari dalam dirinya. Dalam suara nya itu umi kesan betapa bermaknanya umi buat dirinya. Memori mengenai umi yang di simpan dalam memori dia sebagai seorang pelajar yang sentiasa berada di belakang dalam akademik. Memori mengenai umi dari dalam dirinya yang sering di kaitkan dengan masalah disiplin. Memori mengenai umi guru tingkatan nya daripada tingkatan 4 Fikir tahun 2005 sehingga tingkatan 5 fikir tahun 2006.

Sayu hati umi mengenangkan kenangan umi bersama pelajar tingkatan 5 fikir. Walaupun umi tak mungkin menemui mereka sebagai seorang doktor, atau sebagai seorang peguam , atau sebagai seorang jurutera, bahkan sukar untuk menemui mereka di ofis yang berhawa dingin namun di manapun umi menemui mereka , umilah bekas guru nya yang sangat diingati. Daripada 38 orang pelajar umi ditingkatan itu hanya 4 orang yang gagal dalam subjek umi walaupun mereka adalah pelajar daripada kelas ke tujuh dalam tingkatan 5 atau kelas ke 2 daripada belakang dalam tingkatan 5.

Walaupun mereka tidak menyedarinya tetapi pengalaman bersama mereka lah yang banyak mengajar umi mengenai hakikat sebenar menjadi seorang guru. Pengalaman itu jugalah yang umi kongsikan selalu dengan guru-guru pelatih yang umi hadapi dalam subjek ilmu pendidikan. Pengalaman mengajar pelajar-pelajar yang tidak bermotivasi belajar. Pengalaman mengajar pelajar-pelajar yang tidak punya harapan untuk masa depan yang lebih tinggi. Pelajar yang mempunyai keyakinan diri yang rendah. Pelajar yang melihat pelajaran di bilik darjah sebagai suatu yang memeritkan.

Dihujung perjalanan umi bersama mereka di SMK Seri Mahkota, umi tahu mereka menghargai guru kelas mereka ini. Merekalah yang menganugerahkan kepada umi gelaran the best teacher sewaktu majlis sambutan hari guru dan kerana pencapaian mereka yang baik sewaktu SPM umi diberikan anugerah khas pengetua untuk peningkatan pencapaian dalam SPM tahun 2006.

Buat Zulaikah dan rakan-rakannya daripada tingkatan 5 FIKIR tahun 2006 SMK Seri Mahkota anda sekalian sentiasa di hati cikgu. Entry ini umi tujukan khas buat mereka semua walaupun umi tahu peluang untuk mereka menemui blog ini amat sukar bahkan mungkin pekerjaan mereka sekarang ini bukanlah bidang yang memerlukan mereka menghadap komputer.

1 comment:

arifhayatihasanah said...

hepi birthday puan..semoga panjang umur n dimurahkan rezeki...amin