Sunday, July 19, 2009

THE DEPRESSING FIGURE...

Rasa-rasanya paling men'depressed'kan umi bila attend meeting hari tu... adalah pembentangan yang paling akhir mengenai p&p pensyarah. Penilaian yang dibuat oleh pelajar terhadap semua pensyarah di paparkan di skrin... I mean a big skrin ... dalam DTF. Dengan menggunakan mean yang diperolehi hasil daripada penilaian pelajar terhadap pensyarah digunakan untuk me'ranking'kan semua pensyarah IPGM KPM. Begitulah gamaknya tujuan pembentangan itu. My name wasn't in sebab last semester umi lambat buat penilaian. Terlambat sebab umi selalu tak ada di maktab. Kalau buat penilaian awal-awal agaknya tak lepas border line kot 'mean'nya tu.

Kata pembentang, maklumat yang lewat di hantar tidak diambil kira. So natijahnya... umi tak masuklah dalam senarai itu. Tapi umi pasti kalau di masukkan umi tak lah ke bawah sangat darjat pangkatannya... Bayangkan dengan 'mean' yang diperolehi pensyarah disusun daripada markah tertinggi '4.00' flat sampailah ke mean terendah. Yang terendah tu maksudnya ... pelajar tak berapa sukalah pensyarah tu ... agaknya lah kan...

So dapat lah kami semua para pensyarah melihat darjat kami di mata para pelajar...Walaupun nama umi tak terselit dalam pangkatan itu.. tapi umi boleh letak diri umi di mana sebab umi tahu penilaian yang dibuat oleh pelajar umi last semester...

Dalam soal penilaian ini para pelajar rasanya sangat ikhlas... kalau mereka rasa tak suka mereka bagi kita 3 ke bawah.. walaupun skala likert 1 hingga 4 tu macam tak adil tapi itulah hakikat yang perlu dihadapi oleh pensyarah....walaupun 3 bermaksud bersetuju dan 4 bermaksud sangat bersetuju... namun sekali pelajar memberi kan 3 bermakna pangkatan anda boleh turun kebawah daripada 3.5 iaitu markah optimum... lagi ramai pelajar beri kita 3 bermakna lagi banyak potensi anda di kategorikan sebagai pensyarah yang bermasalah. Dan jika ada pelajar yang menanda 2 dan 1 lebih besarlah potensi anda termasuk pensyarah yang tidak disenangi oleh pelajar dan anda bolehlah bersedia untuk di kaunselingkan kerana tidak berjaya dalam p&p. Itulah masalahnya jika matematik di gunakan untuk mentafsir segala effort seorang pensyarah yang 'mungkin' tidak digambarkan dengan baik oleh nombor. Lebih sedih lagi bila nombor itu memang awal-awal lagi sudah mirip ke bawah and not ke atas...

Bagi umi yang pernah mengajar matematik... umi pun tak tahulah macamana BPG set skala likert 1 hingga 4 dan kemudian meletakkan 3.5 sebagai sempadan.. 3.5 kebawah bermakna pensyarah tidak mencapai tahap.

Anyhow what done is done... ada hati yang dah terluka... ada hati yang gembira... bila melihat keputusan penilaian tersebut... walaupun ada yang kata its nothing... but daripada responsnya it meant a lot to some lecturers..

As for me... bila umi sebarkan borang penilaian... umi tak berani nak cakap apa-apa pada student... they are the judges... bila borang penilaian di kumpulkan ... umi tak berani nak lihat... sebab takut .. ramai yang letak 1 atau 2 even 3.

Umi akan tetap menilai pelajar dalam p&p kerana penilaian adalah sebahagian daripada p&p. Umi menilai kerana guru yang baik harus memberi penilaian terhadap pelajar mereka supaya pelajar akan bertambah baik. Umi juga menilai pelajar dan mengharap pelajar umi cemerlang dalam pelajaran. Umi selalu katakan pada pelajar umi I started evaluate them with starting perception that they are an "A" students unless they show me otherwise... I can't help my self from being too linean maybe... sebab bila kita dah motivate and bimbing dengan betul... of course pelajar akan jadi lebih baik (thats what I thought)

So bila balik daripada mesyuarat tersebut yang ditutup dengan isu sensasi "ranking" lecturer tersebut... fikiran umi bercampur baur...bila emosi dicampur dengan kenyataan nombor yang tidak berperasaan itu memang ia jadi depressing...I can't help being depressed even though i know where my position is as compared with the other lecturer....

No comments: