Tuesday, July 28, 2009

FOCUS....OH .... FOCUSLAH....

Today is my last day to quarantine myself...I am glad that I 'almost' akur pada arahan kuarantin. Walaupun dalam masa kuarantin, juga sempatlah kena saman parking di Merlimau...melalui saat-saat mendebarkan bila kereta WIRA yang kubawa tidak makan breknya... berpeluh jugaklah ummi dalam keta tu... alhamdulillah panjang umur lagi.

Natijahnya lepas tu .... umi phobia nak bawa WIRA ... dan RBB pun tak bagi umi bawak WIRA tu dan berpergianlah dia ke ofis nya dengan membawa WIRA yang setakat ni lebih mesra dengan RBB berbanding bila bersama umi.

Tapi incident itu telah membawa umi untuk mula membuka katalog kereta baru dan RBB dah mula berjinak-jinak pergi tengok kereta kat showroom ..

Umi akur pada arahan kuarantin... umi batalkan pergi reunion di Putrajaya dengan kawan-kawan student masa di kanada dulu... sedih tau... sebab kawan dari JB tu dah beli tiket nak ikut kami sebab dia 'single parent' sekarang ni.. suami dia my senior dah lama meninggal dunia...

Umi juga akur pada arahan kuarantin... umi tak pergi ke walimatul urus mana-mana pun.. Jiran kat kampung, jemputan daripada ustaz zaid pun umi tak dapat penuhi... walaupun dah berangan-angan nak pergi sana tu.

Dan hari ni umi sedang memerah otak untuk meneruskan perjuangan yang belum selesai... menulis thesis umi ni lah... dah beberapa hari... umi hadap komputer... tapi tak ada progress....mulai semalam tiba-tiba je ada idea... macam teori kognitif si Kohler... celik akal... tetiba aje... ada idea mencurah-curah... ke arah memurnikan penulisan bab 1 umi ni...sejak balik jumpa Dr Rahim di UTM hari tu...terus tutup buku...semalam baru nampak jalan sikit..

Sekarang ni... umi tengah rehat sikit .. harap-harap stail pembelajaran ala-ala Gagne... dalam teori kognitifnya itu dapat membantu umi...hemphh.... umi tahu sebenarnya ... lebih baik umi pakai teori konstruktivis kawan kita Vygotsky tu... fahaman membina... membina... dan membina.... melalui trial and error.... penggembelingan pengetahuan sedia ada (I know my mind scheme as Piaget mentioned dalam teori perkembangannya were more than enough) or maybe I am too old so proses asimilasi dan akomodasi umi dah slow down...

apa pun I am glad...my mind is still functioning... masih mampu celik akal ... macam lampu pakai bateri size AAA kot...(tak kan sikit nau kan... okaylah bateri generator)

Okay.... guys... I want to continue my writing.... happy doing whatever u are doing...especially those who are still doing their practical teaching kat sekolah-sekolah ....

1 comment:

asmasalleh said...

uiyoo kak ngah.. nak beli kereta apekah? kitorang pun mcm nak cari 2nd car jugak.. & makanya kena la daku ini memandu ke opis.. huhuh


ayat entry nih pun dah bunyi cam thesis dah.. :)