Thursday, November 27, 2008

antara murid muda dan murid tua.....

Scenario pertama......

Alin.... saya ternampak assignment group u all kat atas meja MKI. Nampak macam best aje... bleh tak bagi saya soft copy nak buat collection lah.... Begitulah antara lain pesanan yang ummi hantar kepada bekas pelajar umi masa di Jaim dulu yang sekarang sedang ikuti kursus JQaf di maktab ummi ni.

Umi bernasib baik sebab tak kena ajar mereka kalau tak memang manja lah mereka pada lecturer mantan guru kelas mereka masa kat form five dulu. Inilah kumpulan yang ummi ajar daripada peralihan sampailah mereka ambil SPM. Pendek kata mereka membesar di depan mata ummi. Sekarang ni ada yang dah beranak pinak pun.

Lewat tengahari alin membalas pesanan umi.
cikgu. nanti saya kumpulkan bahan daripada group-group lain juga dan bagi pada cikgu....

wah... ini sudah bagus minta satu dapat banyak.. Proaktif murid ku ini.....

Murid muda yang energetic. proaktif, dan celik IT

Scenario dua.....

Hari ini ummi prepare untuk mengajar kumpulan guru-guru sekolah rendah yang dah veteran dan sedang buat program ijazah di maktab ummi. Mereka adalah kumpulan pioneer program ini so kebanyakan daripada nya lahir dalam tahun 1960 an kiranya sebaya ummi lah ni.
Ummi prepare bagai nak rak sebab suspen mengajar pedagogi pada guru yang dah memang mahir mengajar kat sekolah. Umi memang respect betul dengan cikgu sekolah rendah ni sebab ummi sendiri tak pandai nak ngajar murid sekolah rendah. So umi buat homework... sedia powerpoint.... sedia BBM secukupnya.... dan excitement untuk mengajar.
Sehabis saja kelas.. 2 tiga orang jumpa umi...
Puan, boleh tak puan guna kaedah deduktif aja masa mengajar kami.... tak boleh lah guna kaedah induktif kat kami puan. Baik puan bagi aja maklumat terus puan....

Puan, saya dah dua puluh tahun tak membaca macam ni puan. Susah betul nak faham puan. (walhal bahan yang umi suruh baca tu dalam bahasa melayu aje)

Puan, semalam saya dah faham teori behavioris tu, hari ni saya tak dapat apa pun puan.... semalaman saya tak boleh tidur puan sebab memikirkan apa yang akan saya pelajari hari ini....

Puan, puan ajar pelan-pelan sikit puan... kami dah lambat nak faham.... (pada hal teori yang ummi ajar tu, mereka dah apply kat sekolah. Dan mereka tu dulu dah belajar masa kat maktab untuk kursus asas mereka dulu)

Puan, boleh tak puan tukar jadual puan dari sabtu ke selasa. (ini permintaan kali ke....ntah ummi pun tak ingat)

Sesapa pensyarah yang ajar group veteran ni memang mangsa keadaan lah nampaknya. Mereka akan manipulate jadual supaya mereka dapat balik kampung pada hari sabtu dan ahad.

Tak pe .... boleh aje... Okay lah..... hmmmp ok...... oh ye ke! oh lah kesiannya u all ....... lah nasib baik u all bagi tahu kat saya.... Nanti saya ubah suai sikit kaedah pengajaran saya ... Saya ingatkan u all bosan dengar benda yang sama..... hmmph.... nanti saya bagi nota.... tak pe kita sama-sama lah.... share the ideas..
blah...blah.... respon umi pada murid-murid tua ni.

paling sedih... Puan. Macamana nak cari bahan dalam internet puan... 2 tiga orang student kerumun umi. Masing-masing ada laptop... menunggu penuh minat.

umi ajar dari mula... buka folder....save file..... blah ... blah...

Kesiannya murid tua ku ini........

No comments: