Friday, April 25, 2008

Azwan.....muridku

Lagu sentimental pilihan ummi untuk dering tone mendayu-dayu dari dalam handbag ummi.

Handphone ummi capai segera sebelum pemanggilnya berputus asa. Sebelah tangan memperlahankan volume siaran Sinar FM.

Assalamualaikom....... Suara seorang anak muda membalas salam ummi. Siapa pulak jejaka yang menalipon ummi ni. "itu cikgu Halimah ke?". Anak murid mana pulak ni. Seri Mahkota ke atau Jaim Merlimau. Atau mungkin bekas pelajar Darul Falah atau mungkin guru pelatih KDC.

"Cikgu sibuk ke?" anak muda itu berbasa basi dengan ummi.

"Saya Azwan, cikgu". Kotak ingatan ummi segera memutarkan segala kenangan pelajar-pelajar yang pernah ummi kenal. Wajah anak muda ini memang tidak akan ummi lupakan. Dia sentiasa duduk di barisan hadapan. Sepanjang ummi mengajar dia tak pernah ponteng. Menoleh kebelakang pun tidak. Tumpuannya pada ummi seratus sepuluh peratus. Bila kelas diadakan di makmal, Azwan tak pernah lewat walaupun rakan-rakannya yang lain sempat bersidai di kantin yang berada ditengah-tengah perjalanan antara kelas dan makmal di tingkat tiga.

Azwan sentiasa bersegera ke kelas ummi seolah-olah tak sabar menanti pengajaran dari ummi. Menurut rakan-rakan guru yang lain. Azwan pelajar yang sangat nakal sebelum memasuki tingkatan empat. Suatu peristiwa berlaku dalam hidupnya menyebabkan dia berubah menjadi pelajar yang sangat serius dalam pelajaran.

Walau apa pun sejarah hidup Azwan, yang penting dia adalah antara pelajar ummi yang terbaik. Dihari keputusan SPM diumumkan Azwan menghantar pesanan ringkas kepada ummi.

"Terima kasih cikgu. Jasa mu tidak akan kulupakan". Azwan berjaya dengan cemerlang dalam subjek yang ummi ajar. Dia mendapat keputusan 8A1 dalam SPM.

"kalau cikgu sudi kami nak ke rumah cikgu boleh tak?".

Walaupun jiwa guru ummi ini berbunga-bunga untuk berjumpa dengan mereka semua namun keadaan tidak mengizinkan ummi untuk menerima tetamu hari ini. Mashita sedang diserang demam cacar. Dengan penuh takzim ummi mengharapkan agar dapat menerima kunjungan mereka di lain kali pada waktu yang lebih sesuai.

Buat anak-anak ummi baik di rumah, di sekolah mahupun di maktab. Jika kita ikhlas dalam apa jua yang kita lakukan insyaAllah akan dikenang orang sampai bila-bila. Bak kata pepatah Melayu, Harimau mati meninggalkan belang, manusia mati meninggalkan nama. Oleh itu pastikan hidup kita meninggalkan kesan baik dalam kehidupan......

No comments: