Tuesday, February 3, 2009

So.... I am healthy!!!

2001 masa umi buat medical check up untuk pengesahan jawatan, MC ummi hampir-hampir tak diluluskan kerana jantung umi didapati mengalami 'enlargement' atau istilah kesihatannya cardiomyopathy. Kata Dr Ezham specialist di Hospital Putra yang umi refered to keupayaan jantung umi cuma 75% of its normal function. Dia suruh umi buat scan dan rawatan susulan. Mengetahui ada sesuatu yang tidak kena dengan jantung umi membuat umi rasa benar-benar tak sihat. Umi selalu bayangkan what happen if my heart suddenly stop functioning. Memang kuasa Allah tapi kebimbangan itu menganggu tidur umi. Kerana masa itu umi tak mampu nak buat scan so umi abaikan saja nasihat doktor itu.

Akhirnya kecemasan itu dapat umi atasi dengan ambil sikap avoidance atau sikap buat tak tahu aje. Akhirnya tahun 2008 umi kembali ke klinik untuk buat medical check untuk entrance ke UTM. Umi hampir pasti sejarah 2001 pasti berulang so kali ini memang umi dah keluarkan wang simpanan untuk hadapi saat2 itu. Ternyata ianya berulang lagi, tetapi kali ini Dr Halim yang buat medical check up itu begitu persistent dengan nasihatnya. Kata dia "memang you boleh sambung belajar... I tak halang ... tapi soal kesihatan you tak boleh diabaikan... I hanya akan sign surat you ni bila specialist dah bagi pandangan nya."

Umi memang respect habis dengan doktor sorang ni. Very caring and profesional.
Masa itu juga dia refer umi pada specialist di Hospital Putra.

Sebenarnya doktor yang dicadangkan itu adalah Dr Ezham iaitu specialist di Hospital Putra yang nasihatkan umi dulu tahun 2001. Dia pun berleter jugak pada umi kerana tak ikut nasihat dia 7 tahun yang lampau. So finally umi pun buat scan. Kata doktor itu jantung itu masih berfungsi secara normal..... cuma perlu buat check up sekurang-kurangnya sekali dalam setahun.

Kenyataan itu benar-benar melepaskan umi dari belenggu keresahan yang umi simpan selama 7 tahun. Tepat masanya ketika umi benar-benar perlu sihat dan merasa sihat, pengesahan doktor itu lebih memberi semangat kepada umi untuk meneruskan perjuangan yang belum selesai.

Buat anak-anak umi ... doakan kesihatan umi.

Kata doktor itu, antara punca kebengkakan di jantung umi adalah kerana kerap mengandung. So anak-anak umi pastikan anak-anak yang umi lahirkan itu anak-anak yang mengenal erti kehidupan dan mengenal tanggungjawab sebagai khalifah Allah. Kerana anda semua adalah amanah Allah pada umi.

No comments: