Tuesday, December 23, 2008

Kenangan manis di Kelantan

Kali pertama ummi menjejakkan kaki ke bumi Kelantan seingat ummi sewaktu Hajar masih bayi lagi. Sekitar tahun 1989 (ummi pun tak ingat lagi bila sebenarnya). Ketika itu Kelantan masih diperintah oleh Kerajaan Barisan. Masa itu ummi masih mengajar di Madrasah Darul Falah yang masih lagi bertaraf sekolah persendirian. Sejak itu ummi tidak pernah sampai lagi ke Kelantan. Arahan rasmi kerajaan negeri yang menghalang sebarang rombongan rasmi ke kelantan menambahkan lagi jaraknya ummi daripada Kelantan.

So, akhirnya bila RBB dijemput membentang kertas kerja di Kelantan dapat juga umi menjejakkan kaki semula ke kelantan.

Pertama kali kami ke kelantan kami menaiki van madrasah dan menginap di rumah kakak Yah kakak kepada seorang tenaga pengajar di Madrasah.

Kali ini kami ke kelantan selepas 16 tahun menjadi kakitangan kerajaan. Perbelanjaan pengangkutan dan penginapan RBB ditanggung oleh JHEIK (kata RBB kerajaan tok guru). Umi hanya menumpang saja. kami menginap di Bkt Keluang Resort di Besut.

Layanan kali ini memang diluar jangkaan kami. Sepanjang di Kelantan kami diiringi oleh seorang pegawai protokol dan seorang drebar dan sebuah kenderaan yang selesa. Maka alkisahnya bercuti sakan lah ummi di Kelantan. Buat anak-anak sorry sebab tak bawa kalian semua sebab RBB tak larat nak drive jauh-jauh...Jadi kami mengambil flight MAS ke KB. If not boleh bawak semua. (tambang mas ni mahal sikitlah)

Apa pun seperti kata Suhailah kawan umi dari sekolah menengah (ex mozac) sampai ke Toronto... Kelantan is blooming under the current government. Sekarang Suhailah menetap di Kelantan bersama keluarganya. Dia buka smart reader di K baru. Kata dia waktu tak ramai pelanggan... pendapatannya 3-4 K. Kalau waktu peak pendapatanya boleh capai 7 K. Seronok jumpa kawan lama berbual panjang mencerita kisah masing...(ummi banyak mendengar sebenarnya sebab Su ada banyak kisah.... boleh buat novel kisah dia ni) Apa pun thanks Su sebab menyelamatkan ummi daripada termanggu2 keseorangan bila RBB dikerumuni oleh rakan-rakan lamanya yang sekarang ni dah jadi ahli 2 yang berhormat di Kelantan ketika di Perdana Resort PCB.

Lawatan umi ke Terengganu baru-baru ini menyebabkan umi berfikir yang negeri di Pantai timur ni lambat sangat membangun. Tetapi bila pergi ke kelantan, umi rasa bangga sungguh sebab jelas berlaku pembangunan pesat di kelantan, rumah orang kat kelantan pun besar-besar belaka tak macam dulu lagi. Paling menarik bila kami ke ATM untuk deposit dan cash out duit kami mesin deposit pun boleh penuh. Terpaksa pegi dua pusat ATM baru dapat masukkan duit. Yang seronok tu.... mana-mana pusat perniagaan di kuasai oleh orang Islam...... berbeza dengan kat melaka ni.

Terima kasih pada semua warga kelantan yang sudi melayan kami sewaktu kat sana terutama ustaz Abd Rahman pegawai protokol yang tersangatlah berbudi bahasa. Malu kami dengan layanan nya itu..... Jazakallahukhairan kathirah.....

No comments: