Thursday, October 30, 2008

BONDA AMMAR


Kenapa ummu ammar?
  1. Ammar adalah anak pertama yang ummi lahirkan kedunia. Sejak Ammar lahir kedunia ummi sudah mula menggunakan nickname baru.... Macam orang arab, menamakan diri ikut nama anaknya... Misalnya ummu salamah (ibu kepada salamah). Untuk pengetahuan anak-anak ummi terutamanya ammar di awal kehidupan berkeluarga kami dulu buyah namakan koleksi buku-bukunya maktabah abu ammar.... Begitulah bangganya kami mempunyai seorang anak lelaki.
  2. Bila muncul Hajar dalam hidup kami... ummi dan buyah amat berbahagia kerana telah ada sepasang anak seorang lelaki dan seorang perempuan. Tapi nickname ummi masih ummu ammar sebab dah dimulakan begitu.....
  3. Tahun demi tahun bertambah anak-anak ummi dan buyah..... Kami bertambah sibuk tapi cukup bahagia.... kerana tak semua insan sebertuah kami. Mempunyai anak yang ramai.
  4. Setiap anak kami berbeza dan unik... punya watak tersendiri... ada yang lembut, perasa, keras hati, panas baran, penyejuk hati dan ada juga ....... macam-macam. Keadilan bagi ummi adalah melayan kerenah anak-anak mengikut watak dan kehendak mereka yang berbeza-beza.
  5. apabila anak-anak ummi sudah mula melangkah ke alam pengajian tinggi... ummi mula terasa letihnya. Masa kecik-kecik dulu tak lah pulak terasa letihnya... Letih dalam banyak hal terutamanya .... apa lagi kalau tidak kos serba serbi.... semua perlu dilengkapi....mahal pulak tu. Bila semua anak di pengajian swasta... memang letih dibuatnya. Tapi ummi bersyukur tak ada anak ummi yang keciciran. Semuanya boleh membaca dan menulis dengan baik. Sampai ada yang guna untuk marah-marah pun ada. (Umi tak pulak berkesempatan untuk marah-marah pada nenek sewaktu hidupnya)
  6. Selagi hayat masih ada... walau sesukar mana sekalipun ummi dan buyah pasti akan cuba usahakan agar semua anak-anak ummi berjaya dan mampu hidup berdikari bila kami tiada lagi di dunia ini.
  7. Ummi ingin merasa kekayaan yang nenek miliki iaitu ... kasih sayang kami semua pada nenek dan aki. Walaupun nenek dan aki tak berada tapi kami semua punya ilmu yang memadai untuk dapat hidup seadanya....Sehingga ke akhir hayat mereka tetap dalam doa kami semua... anak-anaknya yang dibesarkan dan dipersekolahkan dengan susah payah.
So ummu ammar adalah ibu kepada muhammad ammar al husaini, siti hajar, abu dzar al husaini, ummu aiman, mashitah, muhammad ali al husaini, najihah dan syazwani..

kalian semua sentiasa di hati ummi.

ummu ammar

1 comment:

4Ddict|.46 said...

huhu......
baik bonda.....